NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
مُحَمَّدُ
بْنُ
حَسَّانَ
السَّمْتِيُّ
حَدَّثَنَا
خَلَفُ بْنُ
خَلِيفَةَ
عَنْ أَبِي
هَاشِمٍ عَنْ
ابْنِ
بُرَيْدَةَ
عَنْ أَبِيهِ
عَنْ
النَّبِيِّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
قَالَ
الْقُضَاةُ
ثَلَاثَةٌ
وَاحِدٌ فِي
الْجَنَّةِ
وَاثْنَانِ
فِي النَّارِ
فَأَمَّا الَّذِي
فِي
الْجَنَّةِ
فَرَجُلٌ
عَرَفَ الْحَقَّ
فَقَضَى بِهِ
وَرَجُلٌ
عَرَفَ الْحَقَّ
فَجَارَ فِي
الْحُكْمِ
فَهُوَ فِي النَّارِ
وَرَجُلٌ
قَضَى
لِلنَّاسِ
عَلَى جَهْلٍ
فَهُوَ فِي النَّارِ
قَالَ أَبُو
دَاوُد
وَهَذَا
أَصَحُّ
شَيْءٍ فِيهِ
يَعْنِي
حَدِيثَ
ابْنِ بُرَيْدَةَ
الْقُضَاةُ
ثَلَاثَةٌ
Abdullah b. Büreyde'nin,
babasından rivayet ettiğine göre; Nebi (s.a.v.) şöyle buyurmuştur:
"Hâkimler üç
kısımdır: Biri cennette, ikisi de cehennemdedir. Cennette olan, hakkı bilip ona
göre hüküm verendir. Hakkı öğrendiği halde hükm(ün)de zulmeden (hâkimler) ile,
hakkı bilmeden insanlar hakkında hüküm veren (hakimler) de cehennemdedir."
Ebû Dâvûd dedi ki: Bu
"Hâkimler üç sınıf tır... "diye başlayan İbn Büreyde hadisi, bu
mevzuda gelen hadislerin en sağlamıdır.
İzah:
İbn Mâce, ahkâm 3.
Hadis-i şerifte hâkimlerin
üç kısım olduğu haber verilmektedir:
1- Allah'ın ve
Rasûlünün hükmünü bilen ve ona göre hüküm veren hâkimler. Bunlar cennetliktir.
2- Allah'ın ve
Rasûlünün hükmünü bilmeden hüküm veren hâkimler. Bunlar hükümlerinde hakka
isabet etseler de etmeseler de cehennemliktirler.
3- Allah'ın ve
Rasûlünün hükmünü bildikleri halde bile bile hakka aykırı hüküm verenler.
Bunlar da cehennemliktir.
Görülüyor ki, bir
hâkimin hâkimlik görevinden dolayı cehennemlik olmaması için kendisinde şu iki
vasıfın bulunması lâzımdır:
a) Allah'ın ve
Rasûlünün adaletle ilgili hükümlerini bilmesi,
b) Hükmünü ona göre
vermesi.
Kendisinde bu iki vasıf
bulunmadan hâkimlik yapan bir kimse cehennemliktir.
Hakkı bildiği halde
hakka göre hüküm vermeyen bir hâkimin bu bilgisi kendisini cehennemlik olmaktan
kurtaramadığı gibi, hakkı bilmeden hüküm verip de tesadüfen haklı hüküm veren
bir hâkimin hükmünde isabet etmesi kendisini cehennem ateşinden kurtaramaz.
Çünkü bilmeden hüküm
vermiştir. Her ne kadar tesadüfen hakka isabet etmişse de hakka isabet
etmemesi de mümkündü. O bu şekilde hüküm vermekle hakka isabet edememe
tehlikesini ve hakka karşı gelme cesaretini göstermiştir..
Hatib-i Şirbinî'nin
açıklamasına göre, sözü geçen üç sınıf hâkimden sadece birinci sınıfa girenlerin
verdikleri hükümler makbul ve muteberdir. İkinci ve üçüncü sınıfa giren
hâkimlerin verdikleri hükümler ise muteber değildir.
Şah Veliyyullah
Dehlevî, İzâletü'1-Hafâ isimli eserinde mevzumuzu teşkil eden hadisin, bir
kimsenin halife olabilmesi için müctehid olması gerektiğine delâlet ettiğini
söyledikten sonra sözlerine şöyle devam ediyor:
"Bir kimse şu beş
ilmi bilmedikçe müctehid olamaz:
1- Kur'an-ı Kerim'in
kıraatim ve tefsirini bilmek.
2- Senetleriyle, sahihi
ve zayıfıyla sünneti bilmek.
3- İcmâa aykırı hüküm
vermemek için daha önceki müctehidlerin içti-hadlarını bilmek.
4- Arapçanın sarfı ve
nahvi gibi âlet ilimlerini bilmek.
5- Hüküm çıkarma ve
uygulama ilmini bilmek."
Hâkimin ilmî
seviyesinin derecesi hususunda Hanefî âlimlerinin görüşü şöyledir:
"Hâkim olacak
kimse; fıkhî meselelere, muhakemat usulüne vâkıf, davaları bunlara uygulamaya
kadir, tam bir temyiz gücüne sahip, şahitliği makbul olmalıdır.
Binaenaleyh, büsbütün
bilgisiz veya çocuk, köle, matuh, âmâ, dilsiz ve sağır olan bir kimsenin
hâkimliği caiz değildir." Bk.
Bilmen Ö.N, Hukuk-i İslâmiyye Kamusu, VIII, 214.